Fula dockor, examinationer och grisorgan

I går kom jag hem efter tre dagar i Norrlandsmetropolen (hoho) Luleå. Vi hade examination där vi redovisade vårt grupparbete, lärde oss ta blodtryck, HLR, samt skar i hjärtslag från gris. Allt gick skitbra, kunde rädda livet på dockan, förstod hur man tog blodtryck och vi fick beröm på examinationen.
   Dissektionen var lätt roligast. Trodde först jag skulle tycka det var äckligt men tydligen är jag fascinerad över att med skalpell och en slö sax klippa upp hjärtan och kärl, hehe. Grisen är ju det djur som är närmast människan i den inre anatomin, ironiskt nog, så det är därför vi får dissekera organ från dem och inte något annat djur. Det enda som var lite otäckt var trachea och larynx (luftstrupen och struphuvudet). Kändes rätt läskigt med brosken. Men man har ju lärt sig en hel del nu.

Lite shopping hann jag med också, fast det såg mörkt ut där ett tag. Hittade lite böcker på bokrean:

Fåret Shauns ulliga, gulliga värld
Nicke Nyfiken på sjukhus
Klassiska kakor på nytt vis och
Det vegetariska köket

De två första var presenter till syskonbarnen. Hittade Shaunboken och jag vet att de älskar fåret Shaun (jag tycker han är rätt kul jag med faktiskt:P) så den och nicke fick de i dag. De andra två var rätt kul bak och matböcker. Kakboken har alla såna här klassiker som syltkakor, kladdkakor osv men ofta med en ny tvist och fina retrobilder.
Sen hängde jag och min nyfunna vän och klasskamrat Jeanette på stan hela sista dagen i väntan på tåget som skulle gå fem timmar efter vi slutat. Jag var sugen på att hitta nå kläder eller annat kul men nixpix, fick aldrig nåt sånt där riktigt sug. Men sen kom vi då till järnvägsstationen och där hade det öppnat en butik som heter Fröken April. De hade de ljuvligaste kitchiga femtiotalsprylar och jag fick nästan dåndimpen. Allt var rätt dyrt men hittade ändå ett skitsnyggt kakfat och en godisskål i glas. Ni vet en sån där skål med glaslock som alla gamlingar har att bjuda hårda karameller ur. Kakfatet ska jag stapla mina egenbakta kakor på sedan :P

Här är mina underbara Lulefynd:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0